torsdag 21 januari 2010

Äggis!

Morfar i Dalarna har höns... Höns lägger ägg... Sofia har sett Ice age 3... Glad som bara den kommer hon in med Äggis som genast får påritat ansikte och snabbt blir nerbäddad i en bytta. Sen gullas det runt och när kvällen kommer vill hon sova med Äggis. Men Äggis får sova på fönsterbrädan... Stackars Äggis och behöva sova själv tycker Sofia och att jag är världens taskigaste morsa. På morgonen vaknar Sofia tidigt. Rasslar nerför stegen, hämtar Äggis och upp i sängen igen.... Sen tjattras det & gullas det i hopp om att det kanske kan bli en kyckling. Jag försöker förklara att det inte kommer bli någon kyckling eftersom Sofia inte är nån höjdare på ruvning... -Frukosten e klaaaar! Halvvägs ner för trappen flyger Äggis & bytta mot säker död... Sofia gråter och gråter över att Äggis blivit äggröra. Vovve mumsar glatt i sig av eländet. Vi äter frukost och går ut på hundpromenad med snowracern. Efter Lunchen ska vi åka till favvoaffären (den enda som finns förövrigt) där kan man fynda second hand. När Sofia sätter på sig jackan så är den helt gulgrisig på ena sidan och jag frågar vad hon har där. -Jag vet inte, säger hon lite buttert. Jag fiskar upp krachat äggskal.... -Men vad faan! Du har äggförbud!
Det känns inte riktigt bra att den enda jackan är neräggad och det är svinkallt ute.....
-Men mamma jag kan ta en tröja till på mig! -Visst gör det...
När pappa kom sa jag att nu kan du tala om för pappa varför du har äggförbud.
- jag hade äggröra i fickan, svarade hon glatt



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar