tisdag 28 januari 2014

Småbarn

Plötsligt händer det! Skakar det sista mjölet ur påsen ner i byttan, i med mjölk & knäcker 3 ägg.
Slänger in några pinnar till för att vedspisen ska bli riktigt het. Fram med den lilla gula stekpannan, stekspade &pall,  lockar på barnbarnet snart 3 år. Barnbarn verkar måttligt road.... Tar sig snabbt ner från pallen & fortsätter leka med mina hundar... Lägger kökshanduken över huvudet på labradoren & kiknar av skratt för att sen på avstånd stå & titta på medans Schäfern slaktar en nalle. Nallen trasig säger barnbarnet & försvinner ut från köket.
Står själv kvar vid den förbannade spisen! Undrar varför det är så mycket smet i byttan & tänker att färdiga pannkakor är värt varenda spänn! Vad är det som gör att jag plötsligt drabbades av viljagörapannkakorförattdetärsåskojförlitetbarn?!
Jag har aldrig, aldrig, gillat att göra pannkakor! Varför? Ja man blir ju aldrig klar!!! Drar ut på tiden oxå. In med mera ved i spisjäveln, fan klockan är ju snart 15 & 15:30 är det samtal i skolan för ett annat barn, mitt egna.. Häller i mera smet i pannan springer in i badrummet & målar mascara på fransarna, vänder pannkakan, trampar av mig mjukisbyxorna samtidigt som jag byter tröja. Räddar pannkakan & häller i för ytterligare en till i pannan. Säger åt barnbarn att äta upp sin & sluta prata med hundarna som nöjt sitter halvvägs under bordet & väntar, på med ett par byxor. In i badrummet målar rouge & byter ut hårtofsen från en rosa till en anständig svart.... Räddar en pannkaka till & häller sista smeten i pannan, byter blöja & sanerar händer & mun från sylt...drar på mig & barnbarn skor & jacka. Vänder den tjocka pannkakan & drar pannan av spisen för att sen störta ut till bilen... Den tjocka pannkakan påminner om en väl urvriden disktrasa när jag 30 min senare kommer hem & trycker i mig den, för så är det & det är väl därför jag inte gillar att laga pannkakor. För långt tid & den sista är min då barn ätit upp de andra på löpande band.
Fröken i skolan berättade att hon började baka bullar med sina barnbarn från att inte gjort det tidigar så det kan bli värre tydligen, fy fan inte bullbak oxå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar