fredag 17 september 2010

Hundtävling!

Har varit med om min första tävling med det lilla aset oxå! Vi hade reservplats 6 så det såg inte ut som att vi skulle få komma med men jag slängde in hund & tillbehör i pundarvoövon & åkte till farsta där stockholm södras brukshundklubb ligger. Jag talade om lite snällt för han som var tävlingsledare att jag är på plats om det skulle vara nån som inte kommer, och det var det! Så i sista sekund så kom vi med. Det började med lottning & det enda jag tänkte på var bara jag inte får 1 bara jag inte får 1. För jag har ju ingen aning om hur det går till så det vore bra om nån anna blev 1. Så fick alla i tur & ordning gå fram & vända på den lilla chokladbiten som var numrerad... Sist ut var jag & fick nr 4. Det blev ju skitbra! Så vi åkte en bit bort där vi gick ut våra appellspår, 300 m i högt blött gräs. Sen vänta i 45 min. Spåret gick ganska bra om man bortser från att det lilla aset var tvungen att kolla vart rådjuren gått men hon tog alla 3 pinna & det är huvudsaken! Tillbaka till klubben där det blev platsliggning.... Jag är ju inte helt säker på att hon ska ligga kvar... Dessutom så hamnade den lilla borderterrien bredvid. Gaaahhh, vi har ju inte ens tränat platsligg med liten hund... Så jag stod i 3 minuter & tänkte bara på "ligg kvaaarrrr, ligg kvaaarrrr" & det gjorde hon :) Men hon sneglade på den lilla voven & sen på mig precis som att hon ville fråga vad det var för nått på gräsmattan, ska det va såhär?
Efter platsliggningen var iallafall jag kissnödig så jag & vovve gick på pottan, vovve villa vara med mig näääraaa hela tiden för det var ju skitjobbigt att ligga kvar med nått litet på gräsmattan...
Sen blev det till att pröva budföringen men det gick inte alls för vovve ville inte spring till okänd men det viste jag redan för vi har inte övat det tillräckligt.
Lunchrast!
Sen till allvaret...
Lydnadsdelen gick mycket bra, jag är nöjd över vår prestation! Vissa saker är vi inte klara med & det har jag koll på. Apporteringen har vi jobbat hårt med hela sommaren & den gick nästan förrutom att vovve släppte den vid mina fötter men så kom hon på sig själv & tog upp den & satte sig fot utan att jag sa nått så vi fick betyg 6 på den iallafall :) På hoppet så var jag inte med på att momentet räknas från att man satt hunden så där fick vi avdrag för att jag satte om hunden då hon tänkte hoppa för tidigt. Skit samma! Vi fick ihop 216 poäng så vi blev godkända, 224 poäng ska man ha för att bli uppflyttad. Vi var iallafall skitbra!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar