fredag 18 maj 2012

Skarpt läge!

Fick förfrågan om att vara med på en nattövning... En ungdomsgrupp skulle ha slutövning där dom skulle ta sig från A till B. Order om att inte använda sig av vägnätet utan ta sig genom skogen utan att bli upptäckta. Vi var 4 hundekipage som gav oss iväg under torsdagens tidiga kvällning... Sträckan vi skulle postera var 2 km utefter en smal väg mellan Haninge & Huddinge. Första hundrade meterna av sträckan var det en hage där vi bestämde att den sträckan behövde vi inte kontrollera eftersom dom med största sannolikhet inte skulle välja hagen med elstängsel som överfart så straxt efter denna hage placerade vi ut ekipage 1 Riesenhane med förare som är färdig försvarsmaktshund sen några år. Efter ca 500 m placerades nr 2 ut, en luttrad schäfertik med sin inlånade förare. Hunden hade ingen förare & förarens hund är pensinerad så de har "hittat" varandra som stridspar som det heter i det militära ;-) Efter ytterligare 500 m hamnade ekipage 3 färdigutbildad arbetsmaskin, även denna en schäfertik med sin förare. Detta ekipage hade minst kontakt med troppen som skulle ta sig igenom gränsen men däremot så hamnade dessa mitt i trafiken med bilar som skulle till deras förläggning.... Ett jäkla åkande under natten, herrar som passade på att kissa samtidigt som bommen vid vägen skulle öppnas... Så dom valde att sova i bilen då det var sån kissande & rännande... Dessutom så skällde hunden ibland då föraren klev in & ur bilen som åkte mellan förläggningarna. Sist ut kom jag & Wilda... Några hundra meter från oss så var det bebyggelse med första hus som hade ett hundpensionat. HERREJÄVLAR! Vilket jävla liv det var från detta hundhotell!!! Stackars, STACKARS jävlar som bor i området................................................................... Vid 21 så tystnade det plötsligt från hunderiet, jag trodde jag först blivit knäpp eller alternativt DÖV! Vem hittade offknappen till detta skällande inferno?? TACK!
Iallafall så blev jag dumpad där på slutat av vägen, mina stridskompanjoner frågade om jag ville ha hjälp & bära saker från bilen till min tänkta sovplats. Jag tackade nej & sa att dom skulle åka & lägga ut sig själva istället. Jag hade ju bara en ryggsäck, sovsäck, liggunderlag & filt till hunden. Jag lämnade bilen & gick själv utan hund upp i skogen för att reka place to stay. Ordern som vi fått lydde att de nån gång under kvällen skulle kolla av område för eventuell passage genom gränsen. Vi hade gott om tid, trodde vi! Jag hann inte mer än upp i skogen ca 5 meter från vägen när jag hörde att det var nån/några som rörde sig i skogen.... Jag satte mig på huk under några risiga granar, andades knapps. Dom var ca 10-12 meter från mig sen rörde som sig i en båge rund mig till min andra sida. Jag satt där helt stilla med lätt andning & bara väntade på att bli upptäckt. Inte hade jag några camokläder på mig utan mina bruna hundbyxor & svart jacka & svarta Bad hairdaymössan på mig... Sjukt töntigt! Sen rörde dom sig bortåt. När jag haft tystnad en stund så väckte jag mina sovande ben till liv & smög ut från skogen ner till bilen som var ca 20 m längre fram på vägen. Vi hade fått order om att det var bra att ha bilen i anslutning till posteringen så dom skulle förstå att det fanns aktivitet i området.
Jag hämtade mina saker & hunden. Gick en 50 m på vägen för att hunden skulle få rasta sig lite. Sen gick vi upp till granarna där jag gömde mig för jag tänkte att det var bra att vara på samma ställe & spana om det nu var som så att dom aldrig såg mig.
Mycket riktigt så hade jag rätt! Efter ca en timme var det aktivitet i skogen igen! Denna gång såg jag på hunden tidigt att det var nått på gång. Jag & hunden satt på våran filt & kollade när 3 militära personer rörde sig på samma ställe som sist, ca 10 meter från oss. Jag matade hunden med korv för att hon skulle vara tyst... Hunden skakade lite i kroppen, jag tror nästan att hon oxå höll andan som jag. De 3 personerna la sig på magen & ålade sig fram mot vägen för att spana i tron om att dom var ensamma,  Herregud dom skulle bara veta! Den som låg längst bort av de 3 på rad hade rak sikt på oss om det inte vore för att han/hon i mitten låg med sina ben vikta rakt upp så benen var mitt i synfältet för han längst bort! Vilken jävla tur! Dom smög sig tillbaka från där de kom,
Rast vila!
Jag passade på att kissa på andra sidan stenen & lägga tillrätta mina saker. Min vattendunk till hunden var ju vit.. Inte jättecamo precis trots att korken e grön... Åt lite på min torra macka. Så började hundfan & skutta runt & noppade sig... Vad FAAN pissmyror på filten! Jävla skit, ska jag flytta mig eller inte? Jag tog död på de som hunden inte tog död på & så slängde jag ut en korvbit i tro & hopp om att dom små pissjävlarna skulle väja korvbiten före oss. Vägrar & flytta ställe & pissmyror har jag blivit biten av förr så det är egentligen skit samma! Dom försvann iallafall. 1-0 till oss!
Så plötsligt markerar hunden IGEN att det är aktivitet i skogen.... Helvete! nu låg jag på magen & Wilda låg raklång brevid. Vi andades knapp... Dom var tillbaka på samma ställe igen gick sin båge runt oss & försvann. En av soldaterna var förkyld alt pollen för det var ett snorande & nysande :-) Hund sa inte ett pip & jag matade lite med korv & sa att hon var jätteduktig.
Klockan var 21 & det var dax & försöka sova. Ljudet från hunderiet hade precis tystnat & det blev lättare för mig att skilja ljuden i skogen. Vi hade en lite bäck som porlade ca 7 meter från oss.
Vaknade till av att det regnade i ansiktet på mig så jag drog sovsäcken över huvudet, Wilda låg bredvid min sida men ville inte ha filt på sig.
Vaknar av att Wildas kedja rasslar till med en jävla fart & hinner se hur hon gör utt utfall så långt kedjan räcker & skäller som en tok! Fy fan tänkte jag nu har vargen eller vildsvinet känt lukten av min korvpåse! Hon tystnade snabbt & kom & la sig när jag sa till henne att hålla käft. Tur vi var vid hunderiet Så ev soldater kan ha trott att det kom skäll därifrån. Jag sov med mobilen i vanten för att kunna känna vibrationerna från väckarklockan. 5:00 Hade vi fått order om att dom skulle försöka sig på att bryta igenom gränsen. Jag snoozade en gång, jag det går & snooza i skogen oxå :-p Så tänkte jag att jag skulle rasta mig & hunden för att sätta oss tillrätta med koppel på istället som man ska ha vid fast bevakning som det heter & inte ligga & slappbevaka på nån jävla filt med en rasslig kedja.
Jo tjena! Jag hann ju förfan inte ens upp ur sovsäcken! 4:15 markerade hund att det var aktivitet i skogen & det lät som det tunga artilleriet var på ingång. Jag var ioförsig nästan säker på att dom BORDE ha sett oss under sina spaningar under kvällen, varför ska dom förbi här?? Dom stannade på samma ställe som sist , jag hörde hur dom viskade att "där är dungen" Jag tror dom menade dungen på andra sida vägen, så gick dom i bågen runt oss men denna gång kom dom otroligt nära... När dom var ca 10 m från oss så började Wilda att morra tyst tyst... Jag försökte viska  tyst åt henne men hon var minst lika spänd som jag, vi låg där på mage båda två & såg bandet av soldater på rad som närmade sig oss. När dom var på 7 meters avstånd så övergick hennes morrande till dova "boffande". Han som gick först stod ca 5 meter från mig & Wilda hon boffade & morrade fortfarande ganska tyst  men jag kände att snart kommer helvetet att braka löst då hennes kedja är 2.5 m & skulle hon göra ett utfall & skälla så skulle med störta sannolikhet åtminstonne ett par av kronans kalsonger behöva tvättas. Men jag vet inte om mitt viskande HEJ! blev så mycket bättre.... Tissel, tassel så vände dom på klacken & drog som en avlöning tillbaka samma väg som dom kom! 2-0 till oss!
Jag smsa mina stridskompisar att vi haft påhälsning. Fick svar efter en stund att ekipage nr 2 sett ca 20 personer på avstånd som spanade med kikare & efter ytterligare en stund kom sms från ekipaget vid hagen att en grupp gjort en "tjurrusning" över vägen bredvid hagen! Hahahahaaa Dom lyckade inte ta sig igenom trots att vi bara var 4 personer på en sträcka av 2 km! tack vare hundens förmåga att visa när det verkligen gäller! Hunden sorterar bort andra hundar, fåglar som flaxar& piper MEN.... Efer ca 30 minuter efter våran kontakt med soldater så markerar hund igen att något kommer på vägen. Jag hörde oxå & tänkte va fan har dom tappat en soldat på vägen?? Så tystnar klappret från vägen & så tittut så står det en dovhjort 5 meter från oss varpå hundfan reser ragg & skäller till utav bara helvete. Håll käften & lägg dig! Jag höll ju för faan på & få en stroke!
Jag är ju mörkrädd!
                                                         Markerar ut posteringar
min bil syns långt där borta 
 Vår bas 

 Vägen dit var sjuuukt dålig!
Ljudmarkering 
 Klockan är ca 05:00, vovve e lite trott & har rullat ihop sig som en räv


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar