måndag 28 maj 2012

Tävlingslydnadsinstruktör

Så är det äntligen klart! Jag påbörjade instruktörskursen för 1½ år sedan... Man skulle välja ett lydnadsmoment från de högre klasserna som man skulle visa upp med lägsta betyg 7 av 10 möjliga. Jag valde vittringsapportering. Jag övade & läste kring detta moment... övade lite till.... Skriva dagbok skulle man oxå göra som sedan lämnades in med ca 10 tillfällen där man ser framgången. Jag visade upp momentet men hund försökte lämna pinnen till den som lagt ut pinnarna, jag hade inte tränat tillräckligt tävlingsmässigt.. Så dog hundfan & då blire som svårt att fullfölja utbildningen.
Hitta en ny hund men denna gång valde jag hoppet. Jag tänkte med det första momentet att jag skulle välja ett som jag inte kommer tävla med utan bara ska lära in för skojs skull... Nu tänkte jag gå den korta vägen & välja nått enkelt! Förrutom dagboken så skulle man skriva en analys av "vem är hunden" samt vad hund kan i dagsläget.


Projektplan för hopp över hinder

Vem är hunden?
Wilda är en schäfertik som blir 2 år i maj. Hon är mycket nyfiken, har ett stort föremålsintresse som gör att hon är lätt att samarbeta med men samtidigt lättstörd för omgivning och miljö. Nyfikenheten gör att hon övervinner sina rädslor. Jag vet inte så mycket om hennes tidigare liv vilket är bra då jag inte behöver lägga värderingar som kanske inte stämmer. Jag har hittat lite på nätet om vad hon gjort tidigare men i det stora hela så står det bara om alla hennes ”jobbiga perioder” hon har varit jobbig mest hela tiden och min uppfattning är för att hon inte fått jobba. Hon har vad jag vet varit på kontor i bur samt kompostgallerhage så hon är mycket lugn inne, har en bra offknapp. Tidigare ägare har haft henne som joggingkompis samt promenader. Hon har hittat egna saker att aktivera sig med som att t.ex. vakta sina saker.… Boll fungerar inte vid belöning då hon omöjligt kan släppa frivilligt. Godis fungerar utmärkt samt kamptrasan. Är bra med andra hundar och gillar människor.

Hopp över hinder
Hund ska sitta i utgångsläge, på förarens kommando hoppa över hindret, på förarens kommando sitta på andra sidan hindret, på förarens kommando hoppa tillbaka till utgångsläget på förarens vänstra sida

Hundens kunskap
Hunden kan början till hopp då vi påbörjat inlärningen av detta moment, hund förstår att hon ska över hindret men sen blir det lite svårt. Hund kommer förlångt åt höger så när hund vänder upp är hindret inte framför längre och återhoppet blir svårt.
Hunden kan sitt vid sidan om jag hjälper in i rätt position med handen.
Då hund gillar saker är godis rätt väg vid inlärning för att få hund och tänka själv. Risk är annars att hund piper och skäller för att ”tjata” till sig leksak. Leksaken får förstärka rätt beteende senare samt får upp farten vid t.ex. snabbare sitt.
Hund gillar också verbalt beröm.
Hunden är inklickad.


Tillvägagångssätt
Hitta rätt position vid sidan, klicker.
Hoppa ut, kasta sak över hund då den är i luften.
Vända om, Sitt. Kasta belöning då hund sitter
Sitta kvar och vänta på återhopp
Hoppa tillbaka över hindret, på mitt kommando
Intag rätt position, utgångsläget.
Då hund är mycket nyfiken och har stor näsa väljer jag att inte lägga sak/godis på marken. Om jag gör det så följer hund med så hund ser var jag lägger sak/godis för att minimera nosandet efter godis/sak. Godis är i detta fall även lagt i burk eller en tub mjukost. Hund glömmer & blir döv då hon försvinner i dofternas värld.
Är hund uppgasad och jag otydlig kommer gnäll & skäll in som extra förstärkning…

Vem är hunden?
enligt analysverktyget
Socialitet: Mycket social, gillar nya kontakter. Andra hundar fungerar så länge det inte blir för mycket stoj, Hon gillar att springa.
Social självkänsla: medelmotta.
Förighet: Vill väldigt gärna sammarbeta
Leklust: Stor leklust
Aggressivitet: Har kanske tendens att gå in i aggrissivitet då hon blir trängd med försöker lösa det till sin egen fördel. Har troligtviss vunnit med att visa tänder men det ligger inte så mycket allvar i men ser otrevligt ut.
Konflikttålighet: Låg. Löser det med pip & skrik
Hanteringsvana: All hantering fungerar men hon tycker mindre om när man hanterar bakre delen av kroppen.
Aktivitetsnivå: Mycket hög. Har mycket bra offknapp hemma och i bilen men när vi är på klubben där andra tjoar runt blir det svårt
Miljökänslighet: Övervinner mycket pga sin nyfikenhet. Ogillar vissa golv. Blir stressad i stökiga miljöer och saker som rör sig utan logik. Har kvarstående minnesbilder på olika ställen vi varit på.
Matintresse: Mycket lätt att motivera för en godis.

Dagbok projekt hopp sitt hopp

Uppstart dag 1
3 plankor på hindret, hunden kopplad för att lättare kunna styra då hon är något livlig. Jag visar rätta vägen med handen & lagom tråkigt godis, frolic, vägen över hindret. Hon fattar bra med hopp & hon tycker det är skojigt.

Andra tillfället
Vi övar sitt vid sidan framför hindret utan att det ska vara mera aktivitet än just sitta vid sidan SAMT vara tyst. Efter att vi jobbat några gånger med att hoppa fram & tillbaka så upptäcker jag att stadgan behöver tränas mer än själva hoppandet… Hopp & spring kan hon utan problem… Hunden har en god förmåga att ljuda då jag är otydlig eller det tar för långt tid. Hon är inte så pipig annars utan det kommer då hon inte vet samt i frustration över att det inte händer något. Har fått hjälp av Sandra med pip & skrik då hon själv haft samma typ av ”problem” Jag fick sätta hunden & slänga ut godis runtomkring så hund hade något & fundera över istället för & pipa. Jag plockar också upp godiset & ger hunden. Funka skitbra! Så det har jag kört med i sitt & ligg & då hund blir gasad vilket gör mig irriterad & då ska man ju inte träna hund… Då har jag lämnat avstånd till hunden för & komma i rätt balans själv, ja hunden också.. Dessa småövningar gör jag lite då&då. Vi har även kört ”handövning” Jag har godis i handflatan som är öppen när hund försöker ta godis så stänger jag handen utan att dra undan handen, när hund inte försöker ta godis utan gör rätt så är handen öppen och hund får godis på mitt kommando varsågod samt att JAG ger godiset och hund inte TAR ur min hand. Detta har jag använt som tecken för ”rätt & fel. Öppen hand rätt, sluten hand fel.

Tredje tillfället
Vi övar stadga i olika situationer som tex sitt framför hindret & det händer inget mera än att det blir en frolic. Samt sitta still på andra sidan & sitta kvar/still utan tjut…
Jag gjorde ett försök till en början med att öka avståndet samt raka uthopp med att slänga leksak samtidigt som hund hoppar… Den retningen var för stor! Hund ljudar, frustrerad över att inte få leksak och skriker för säkerhetsskull lite till i ren frustration. Börjar om från början…



Fjärde tillfället
Nöjer oss med att slänga frolic, går bra hon fattar fort om JAG bara vet vad jag ska göra & blir tydlig… Jag står nu framför hindret och hund hoppar ut på mitt kommando, jag kör fortfarande sitt vid sidan TYST & fint & få en gotta…
Vi övar snabba sitt vid sidan av, för när hon hoppat över letar hon frolic och fastnar i gräsmattan med näsan då hennes första år i spårlina uppenbart varit det sätt hon roat sig på, hon blir helt döv & jag blir galen… Kör med köttbulle eller korv för att få lite mera motivation men inte operett.

Femte tillfället
Bekymmer med uthopp att hund alltid vänder åt höger vilket resulterar i att hon hamnar för långt åt höger så på återhoppet finns inte hindret där om hon inte ska hoppa snett över… Jag har med min tidigare hund stått lite till höger så hunden haft raka vägen over hindret, funkar inte på denna…

Sjätte tillfället
Prövade köttbulle på fat rakt framför samt lite längre ut från hindret, gjorde några sådana försök, tog bort fatet & när jag sa sitt så satte hon sig något bättre. Hon har blivit mera säker på återhoppet och klarar att hoppa snett tillbaka, för det mesta bör jag tillägga.
Jag har tränat ingångar separat först visat rörelsebanan med hand & godis för & få in svängen. Jag fastnar i detta med att visa med handen… Fast jag försöker låta bli med stor rörelse så vips så kommer handen med i sista sek…

Sjunde tillfället
Har nött fatet, tagit bort fatet funkar bra några gånger sen faller hund tillbaka i samma rörelsemönster, jävla högervarvare…
MEN! Den enklaste men svåraste vägen att få hund att komma rakare framför hindret var att flytta utgångsplatsen lite mera åt vänster så hamnade hon rakt framförallt till återhoppet, Ja jag fick hjälp av Jenny!



Åttonde tillfället
Tränar stadga i sitt kvar, går & belönar mycket innan återhoppet samt vid min sida innan hopp. Hund kan själv om hon vet så jag tänker att det hon ska veta är att sitta kvar är jätterätt… Kör även stadgan i alla andra moment som vi roar oss med. Så nu kan hon sitta en stund i alla fall & vänta. Hon klarar inte när andra tjoar runt på planen med leksaker, boll framförallt då hon inte kan hantera boll på ett trevligt sätt. Vi övar passivitet när andra tränar. Ibland slår det över så hon skriker rakt ut & nästan blir förbannad i ren frustration över att inte få springa med. Men hon kommer till sanns med avledning & godis. Jag har kamprullar 2 lika som vi över byteshandel med men inte vid momentinlärning.

Nionde tillfället
Hunden är lätt att träna utan leksak, jag faller ibland tillbaka på leksak men då kommer även ljud eller att hon vill så mycket så när det blir rätt så var det mera tur än skicklighet… Hund hinner inte tänka efter. Ingångarna funkar bra hon har fattat att det är där belöning kommer, jag har slutat med mina handrörelser och med det också blivit av med ovanan att hund dyker in i handen. Hon pockar dock i handen ibland eftersom hon nog tror att jag glömmer bort att hon ska ha nått också… Men inte på samma vis som till en början.

Tionde tillfället
Vi övar på klubben med störning & så länge hund har något att göra så går det bra, dock är det svårt att sitta vid sidan & inte ha mera fokus än kanske en korvbit om någon annan tjoar runt för mycket då tappar hon mycket koncentration så min tanke är, men jag har inte prövat än är att ha en leksak som belöning för att höja motivationen men då gäller det att hund verkligen vet så det inte blir ljud istället.

Jag har varierat med klicker, externbelöning, medhjälpare som slängt godis/leksak som har gått & belönat hunden vid sitt kvar samt tittat på mina kroppsrörelser som ställer till det mer än hjälper hunden ibland.
Jag har övat hopp hemma med mitt finfina röda bord som blir ca 1 meter när jag lägger ner det som hopphinder så hoppa utan att ta i hindret är hon för det mesta duktig på. Det har också gjort att avståndet behöver tas ut för & komma över. Jag har även varit noga med att värma upp hunden innan hopp då det varit högt för att hon inte ska skada sig. Jag har sammanställt dagboken i efterhand då jag bara noterat kort i telefonen vad jag gjort och framförallt vad jag gjort som inte funkar då jag lätt glömmer det till nästa gång & gör om samma misstag…


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar