måndag 7 maj 2012

Manöver

Är tillbaka i svenssonlivet igen... Försöker återanpassa mig till vardagen. En sak fungerade redan första morgonen & det var att inte gå upp kl 6! Bara resten kvar nu då... Skulle jag ens försöka skriva allt jag varit med om under dessa 2 intensiva & fantastiska veckor skulle inlägget aldrig ta slut! Helt galet vad man gör egentligen. Ena morgonen blev det gaslarm varpå vi 5 som var på väg till matsalen handlöst slänger oss på marken, sliter fram skyddsmasken på med den & drar den rödoranga plastpickan vi har i hölstret, ligger i igelkottsformation för & säkra vår position. Positionen var i vägkorsningen inne på området, helt öde... Vuxet.... Ringde hem & glatt berättade att jag smygit, krypigt, ålat & hasat i skogen i leran, trodde jag kunde impa på barnen vad jag gjorde men responsen vart inte som jag trodde. -Vadå har du krypit runt i skogen, moget mamma.
Tältat med passning av kamin samt vägpost, skyttevärn & utedass, utedass bestående av granris toasits & en bajspåse... Äta & vila när tillfälle gavs, att mitt i kaffekoket plocka ihop allt & ge sig i väg till fots med ryggsäck, skyddsväst, skyddsglasögen & hörselskydd på samt hjälmen, skyddsmaskväska, vattenflaskan dinglandes vid sidan & plastpickan i hölstret dessutom skulle uniformen vara rätt knäppt & stängd. Ingen visste vad uppdraget var, varannan gick vi & spanade ut i skogen för & vara berädda på överfall... Olika uppdrag fick vi som var praktiskt arbete i det vi lärt oss under första tiden som tex trafikolycka & gas samt inte lita på någon... Under ena uppdragen kom en man i sin bil & parkerade varpå han stoppades, fick lägga idkort på backen & backa undan för att hålla sig på behörigt avstånd innan han släpptes in. Han var visst där för att säkerställa våran utbildning men det kunde ju inte vi veta men vi fick beröm för att vi tog det hela på största allvar. Sammanlagt var vi 19 personer uppdelat på 2 grupper. Första & andra tropp som det heter. Det var blandade åldrar, tjejjer & killar som kom från hela landet. Vi var 13 som sköt pistol & resten ak4. Vi fick öva oss i dynamiskt skytte där man ska röra sig med säkrat vapen fram till nästa position, askul! Persbrant kan slänga sig i väggen! 12 rörliga kärringar & en man som är mc ordonnans är fan så mycket ballare!
-Magasin i! -Eld!
Härligt!!!
-Eld upphör!
Jag vägde mig innan jag åkte dit i tro & hopp om att gå upp några kilon. Åt frukost, lunch, middag, kvällsmackor i jättelass men vågen visade exakt samma när jag kom hem... Jävligt konstigt! Vi fick en 24-timmars fältmatpåse................ frystorkad mat... Herrejävlar så annorlunda! Är man riktigt hungrig så funkar det väl... Jag åt lite iallafall men blev dessvärre jättemätt efter ½ portion.. Tog med hem & serverade de minsta en lite annorlunda frukost.. Det gick sisodära men över förväntan ändå, dom smaka iallafall!
6 gick upp bädda säng & städa rum
6:30 frukost
6:50 städa gemensamma utrymme klart samt se till att uniformen satt som den skulle
7:30 uppställning med morgongympan, BRAK
Visitation av förläggningen samt påbackning på det som missats i städningen, bäddning, rakning, skovård, osv...
Sen utbildning som varade fram till 20:30 ca då hägrade en egen promenad med musik eller telefonsamtal till yttre världen tjuvrökning samt kvällsmacka för & lägga sig sen vid 22:30..

SLUT!
Frågor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar