torsdag 19 december 2013

SJ?

Den minsta  & jag åkte tåg till Östersund i helgen som va. Ja eller tåg o tåg... Det var stormen Ivar under torsdagen & Östersund Åre blev värst drabbat med takras & plockepinn på skog. Vi åkte iallafall med tåget från Stockholms central fredag morgon kl 6:59 & efter 10 min resa ropade dom ut att tåget är inställt & kommer åka tillbaka till centralen.... Jag ringde SJ & lyckades boka om till nästa tåg så vi klev av i Uppsala & åt frukost där i väntan på tågen som kom en timme senare. Tåget gick fort till Hudiksvall där vi sen fick åka buss vidare till Sundsvall. Där visste vi inte hur vidare resa skulle bli... Inne på sj-kontoret så var det en som skulle Sollefteå som skulle ta nån buss, till Umeå gick det en buss för 6 andra sen blev det tyst!
Vi var väl en 15 kvar som skulle till Östersund men dit fanns det ingen buss.
Medans nån pensionär skällde ut tjejjen i informationen kollade jag på nätet efter hyrbil oneway.. 1800:- skulle den kosta & jag tänkte att det borde finnas 3 till som vill dela den med mig. Ett par stod brevid & började prata hyrbil så jag sa vad det kosta & om vi skulle dela. På vägen in till Avis hyrbil som låg väggivägg fråga jag en taxi vad han skulle ha, 3500:- men fy faan jag skulle väl inte åka till stockholm heller!
Avis hade redan hyrt ut sina 9 bilar men vi fick nr till en annan firma. På den firman ville man hellre ha lunch än hyra ut bilar då han som svarade sa att vi skulle återkomma om en stund då han va på lunch, byhåla!
Jag ringde familjen Vi skulle till & fråga om hon eller han ville åka t metropolen Sundsvall & att jag hade två med mig som gärna betala bensinen.
Vi gick tillbaka in för att äta den lunch som SJ bjöd på. Upploppet på kontoret hade lagt sig något & SJ skulle ordna med övernattning om inte tåget som skulle gå vid 18 kommer.. Klockan var nu 13....
Jag smet imellan & fråga om det inte fanns en vanlig lokalbuss som går mot Östersund, jag tänkte att vi kunde ta buss en bit & möta vår privattaxi närmare.
Men jomenvisst gick det en buss! Via Hammarstrand där det är bussbyte. 14:20 o framme 18:30 i Östersund. Att dom inte hade koll på det då! Så jag avboka privatåket o sa att vi ses i Östersund om det inte händer mer elände på vägen.. 
Efter åk på vägar som jag undra om vi verkligen är på rätt väg så kom vi hela vägen fram!
Slängde in ungen i bilen & fick henne hemkörd med pappan i familjen & Vi mammor tog en pubrunda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar