tisdag 14 februari 2012

Svensk sjukvård när den är som bäst!

Upptäcker på sjukan att max p-tid är 3 timmar... Men va faan!!! Andas... ta en köplapp för o anmäla i kassan & andas igen för att inte skälla på den stackars tanten i luckan.. Det är inte hennes fel, det är inte hennes fel, det är inte.... -Hur ska jag göra med parkeringen? Jag kan ju inte gå ner efter 3 timmar & lägga i en ny peng eftersom jag antagligen är sövd då alt kanske har vaknat & mår skit? Åh så blev jag 5 år & får tantens förmaningar...-"Det står uttryckligen att man inte får köra bil efter op". -Jaaaa jag vet men nu förstår du så är det så här att jag har varit & lämnat min man på jobbet & han ska åka bussen hit & hämta mig då jag tyckte det var enklare & parkera här som är utanför stan.....Så fick jag en guldbiljett & lägga i rutan, fast bara så jag vet så tyckte ju inte parkeringsbolagen om att man gör så här informerade tanten i luckan...

Tjohoflöjt så rasslade jag iväg t väntrummet!

In & byta om, sjukvårdens skjortor är förbannat bra i stl, jättetält med ytterrock i mindre size än skjortan. In på säng nr 4 & invänta min tur... För sekretessens skull så är det gula draperier lite halvslarvigt fördragna. Vid receptionsdisken, ja det ser ut så, står några ur personalen & delar piller...... Alla får dubbel alvedon & nått mera inför värk.. -Har du gett detta till den? -Nä det tror jag inte det skulle väl hon göra? Va? nä hon har inte för det var ju sagt att han skulle...

Åh fy faan! bäst & tala om att jag INTE är här för op pga barnlöshet!!! Jag har inte fått piller heller så då kan dom inte mena mig...

Så kommer sjuksyrran & sticker infarten i armen & som vanligt pumpas maschetten upp & min finfina åder blir stor & ytlig, det liksom glittrar till i ögonen på sjuksyrran "kan inte bli bättre" detta är ju kalas!

-Den är lite hård säger jag... brukar glida undan typ, fick sluta & lämna blod för jag skulle visst "spara venen" till mig själv... Mycket riktigt så blev det lite svårt, hon fråga om det går bra & jag ljög, blev blek, & sa att det gick bra för annars så kommer det ju stickas en gång till i andra armen... men tillslut så satt den på plats :-)

Sen kom Dr Dängrot. Han frågade om jag tidigare op buken eftersom man då kan få ärrbildningar vilket gör att tarmen kan växa fast & det kan hända att dom kommer åt tarmen så den går sönder & då måste öppna upp & laga det trasiga & att jag kommer bli kvar några dagar i så fall. MEN VA FAAN! Ja inte ångrar jag mig... Har väntat ett helt jävla år & dessutom fått en infart på första försöket! Nu kör vi!
Inte undra på att jag blir blek & vimsig... Kaffet som intogs 7.30 är förbrukat kan man milt uttrycka sig... Sjuksyrran kom förbi o frågade om jag ville ha nått o läsa. "Allt om mat" tipsade hon mig om och ursäktade sig med att det var vad de hade i tidningsväg.. ja hit med en sa jag om jag får slicka lite på bilderna! hon kom med en bunt Tara-tidningar... Tidningen för 40+kärringar Fast å andra sidan passade det bra då det fanns o läsa om tandställning vid 40 samt olika dieter... Man är ju ingen förebild precis som äter som en gris och är konstant hungrig...
Åh min tur! Äntligen In på op-salen fick nått nice i armvecket så det började domna i huvudet. sen var det tack & hej!
Vaknade upp av känslan av att maschetten åter är om armen & börjar pumpa upp för mätning av blodtrycket, apparaten piper & nån kommer med raska steg... -Brukar du ha lågt blodtryck?! Japp svarar jag det är visst hälsosamt. Jo det höll hon med om att det var hälsosamt för alla organen iallafall. Kall om händer & fötter & landstingstäcket var ju inte av det varmaste slaget... trycket kollades igen, piiip, sjuksyrran kom igen & jag sa att det är sjukt kallt! så kommer hon med nått som har en fet slang som hon satte på ett örngott på och stoppade under täcket. varm luft som blåste, himmelriket! När jag slutade huttra somnade jag om igen. Vaknade igen av att det var varmt som satan, hungrig! Syrran kom & jag fick kaffe & macka på sängen för nån nytta ska man ha av det hälsosamma blodtrycket. Jag vet egentligen inte vad gränsen för hälsosamt tryck är men 60/48 tror jag betyder att kondisen är asbra :-))
Sen klickade det till i huvudet! Faan här kan jag ju inte ligga! Upp på pottan, in & byta om, på med mascaran. Samtal med dr Dängrot för utskrivning samt en förmaning om att man inte får köra bil efter operation. Nej då doktorn, min man väntar på mig i entren så det är ingen fara.

Min man är fanstastisk!

Åkte på möte & kom hem vid 21 då min minsta mötte mig i dörren & ville kolla mina hål, Hon tyckte synd om mamma iallafall!

Så vart det klart! Ingen återvändo till fabliken den är numera nedlagd för produktion. Den administra sektionen är däremot öppen för husfridens skull :-p




1 kommentar:

  1. Du är sjukt bra på att beskriva. Du är min idol. Hoppas allt gick bra. Kram Svägerskan

    SvaraRadera