fredag 26 juni 2009

Modersmålsundervisning tack!

1 Juli är på väg... Läste i dagens tidning om de nya lagar som träder ikraft. Men herre gud... I dagens gratisblaska så står det bla att beslut tagits om att svenska ska vara Sveriges huvudspråk. Men nu känns det väl ändå som om jag missat något viktigt. Inte undra på att man blir missförstådd stup i kvarten. Jag som trodde jag var korkad för att jag är blond men va fan det är ju klart att man blir missförståd om man inte kan språket i det land man bor! Jag kan tala om att andra språk som kom i fråga var samiska, jiddah & några till som jag inte kommer ihåg. Jiddha? SÅ iallafall när jag kom hem till datorn var jag ju tvungen & googla nya lagar & då kom jag in på nästa grej... På www.rod.se/politikomraden/nya-lagar-den-1-juli/ står det bla:
*Föräldrar som får tillfällig föräldrapenning för att vårda sjukt barn måste visa intyg från förskolan eller skolan att barnet har varit frånvarande. Socialförsäkringsutskottet 2007/08:9, 10 och 11. Beslut 21 maj. Då vill jag bara tala om att HEMMA är barn för det mesta frånvarande... Om dom mot förmodan är hemma kroppsligt så får man vara nöjd.
En annan intressant lag är denna:
*Även psykiskt störda brottslingar kan dömas till fängelse. Ett villkor är att brottet är allvarligt och gärningsmannen själv har orsakat sitt tillstånd, till exempel genom berusning.Justitieutskottet 2007/08:25. Beslut 21 maj
Denna beskrivning skulle jag vilja ha på Lätt svenska! De flesta som dricker blir ju faktiskt konstiga på ett eller annat sätt. Jag som arbetar med utvecklingsstöra kan tala om att mina arbetsdagar för det mesta är som en kväll på krogen... För vem ska brottet vara allvarligt? Den förälder vars barn blivit påkört av en rattfull? Den kvinna som fått stryk av den hon trodde hon kunde lita på? Jag kan tala om att om man talar om för polisen att han hotar att döda mig då får man till svar att det är inte så ofta som man går till handling av det hot man utfärdat! Men VEM vet?
Gå in på nya lagar i riksdagen & klicka på 21 maj & kolla vad våra skattepengar går till... Det är ett jättelångt protokoll som inte säger ett skit. Jag efterlyser även här en kommentar på Lätt svenska! Det jag förstod av det hela var att det inte kunde besluta för att alla inte var med på mötet & då kan alla heller inte rösta fram vad dom tycker är bäst & då tror jag personligen att det blir orättvist för de andra som var med som fick räcka upp sin färg på sandlådespaden & då blir det inte rättvist för de andra spadarna i högen, där dessutom 2/3 sover för sandlådehögen inte är tillräckligt stor eftersom hälften saknas, för det har jag sett på tv´n men det kan ju vara för att det är precis efter lunch & då är ju till&med jag trött som ändå har ett helt vanligt jobb som påminner om en fredagskväll på krogen där alla är fulla & begår någon form av brott som ändå inte är upp till offret att tycka att det hela är väldans orättvist eftersom jag tydligen druckit för mycket & är gift fast jag för tillfället glömt bort det eftersom jag är psykiskt sjuk & blondin dessutom.
Hjälp...........................................................

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar