onsdag 29 juli 2009

tysk!

Bloggen är viss på semester... Idag lekte vi riktiga turister! Det är lyx att turista i sitt eget land! Hur menar jag nu då? Jo för om jag kom tex från Polen & turistar i sverige skulle jag tycka att en öl på krogen för 50 spänn är jääävligt dyrt. Så därför springer jag inte på krogen & dricker öl... Istället så kostade vi på oss dagens lunch på en sibylla. 230:- för 2 hamburgare & 2 korvar med pommes, glasspinnen till barnen som ingick struntade vi i eftersom det var en sån jävla kö för att visa upp kvittot för att få ut glassen... Man e ju på semester & då har man ju förihelvete inte tid att stå i kö! Innan lunchen var vi på riktig turistatraktion! Moosegarden! Hahahahahaaa Det var ju helt galet! Vi har matat älgkalvar som var 8 veckor. Dom hade sjukt långa ben! En hette Einar... Som min farfat minsann. Men sen bar det iväg till dom riktigt stora. Dom matades med potatisar direkt ur handen. Coolt! Så jag roade mig med att ligga på alla fyra under matkrubban för att fynda potatisar som jag gav till barnen så dom kunde mata de stora älgarna. Ja sen var jag kanske lite elak men det var andras barn där med som satt på en pappas arm & en annan mammas arm som verkade tycka att mina barn hade det läskigt roligt så jag gav de barnen potatisar med... Mamman tyckte nog att hennes Pallevante hade för små händer till den stora mulen för att våga mata men se det tyckte inte Pallevante. Pallevante mata & blev skitig om den lilla handen... Mamman såg lite förskräckt ut men tackade iallafall för hjälpen & fick en potatis till! Pappan som för övrigt kom från norge var även han lite skeptisk till en början men ville även pröva själv att mata älgen. Älgen var helt galen i potatis! Det var lite småläskigt att ligga på backen & samtidigt veta att det är en gigantiskt stor mule precis ovanför knoppen... Hornen var alldeles luddiga att känna på.
Man kunde köpa grejjer där med.... älghonung tex, gör ens älgar honung?? Älgtvål, älgarna är sjukt feta i pälsen så dom skulle behöva använda tvålen själv & inte sälja iväg den... Ja just det jag höll ju på att glömma men vi prövade ju älgmjölk med! Den smakade som en blandning av fet grädde & cocosmjölk, gott faktiskt & samtidigt väldigt konstigt, rund i smaken utan att vara mäktig som grädde kan vara. Därför tyckte jag nog att det var lite åt coccoshållet, om man nu gillar coccos förstås, jag gör det. Naturligtvis fanns det även kulor på snöre likt radband med skitar & pärlor på! Nubbeglas med älgmotiv, halsband i läderrem & älgtand, älgbajspapper, slips med älgtryck & massa annat som man kan tänkas att en turist vill köpa mig sig hem från sverige.....
Billigt var det iallafall tycker jag! en hundring per vuxen & 40 för barn 8-15 år resten gratis! Härligt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar