måndag 19 mars 2012

Hunderikurs





Har varit på Patrullhundskurs som det heter nuförtiden, förr hette det visst bevakning... Iallafall så ska man träna hunden, och sig själv... Att hunden ska markera olika saker och jag som förare ska fatta vad hunden markerat... Lukt syns på nosen, hörsel på öronen. Och så tillkommer hundens kroppspråk, draget i kopplet, hunden drar & upptäcker ett godispapper i backen som kollas av en ½ sekund för att sen fortsätta & markera nästa vad det nu kan vara... Är den andra ändan i kopplet inte tillräckligt observant så börjar hundjäveln & skälla oxå... Fast skälleriet här har trott eller ej blivit mycket bättre!!! Det händer nämligen ingenting om man tjuter & skäller i andra ändan av kopplet men är man tyst så får man gå :-) Det har visst gått fram i ärthjärnan :-D

Man kan se på öronen att de är riktade framåt vilket betyder att däråt låter det... Det var en människa som gick i skogen mot oss & kom senare fram på stigen rakt famför som hunden fick springa fram & leka med. Detta är bara en liten del i det hela för dagen..... För innan & efter detta spektakel sitter hunden bunden, basläger, vid ett träd, med kedja, filt & vattenskål... Meningen är att hund ska vara typ tyst... Hund sköter sig när matte inte är där, någelunda iallafall... Dom ska vara tysta och det är ibland väääääldigt svårt då hund tycker att den övningen är jävligt onödig när man kan smyga runt i skogen istället!


När jag kom hem efter dagens övningar så såg jag innan jag svängde in hemma att det gick 3 tomtar i skogen utanför! Yes! vilken lycka för en stackare som bor på landet! Ut med hunden & kommenderade "pass på" vilket betyder lyssna, lukta, gör nått! Först så sket hon i det hela eftersom vi var hemma & hemma händer det ju iiiiingenting...... Men se på fan! öronen åkte upp & näsan på minsann. Jag tänkte bara dom inte ser den tokiga kärringen som sitter på huk bakom nån jävla hund... Ganska roligt & sitta där & ha full koll medans de tre herrarna fortsatte i godan ro... Helt omedvetandes om att det satt nån & där bakom berget...Klappa om hundfan & gick hem :-D


På andra sidan bron går det visst rykte om nån varg... Synd att de 3 herrarna missade oss annars kanske det blivit lite mera fart på dem ;-) I vintras åkte jag på snön efter hundfan... inte lika nice på lera kan jag säga... Byxorna va dessutom nytvättade! Jag ska kolla upp vilken diet man ska äta för & lägga på huller på arslet så jag har nått redigt & sitta på & använda som ankare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar