lördag 3 mars 2012

Studie i föräldraskap...

Har haft fördelen att få studera människors beteende på en flygresa som varade i 6 timmar då mitt plan var inställt, fick åka med annat då mellanlandning med avstigning skedde i Köpenhamn. Hade för övrigt "köpt till tjänsten sms" vilket funka asbra då jag kvällen innan fick sms om trevlig resa för att avresedagen få sms din flight är inställt. Klickade på länken i tron om att det skulle stå vidare info om hur jag skulle komma fram till Portugal. Där stod det oxå att planet var inställt, fint!!!
Åkte iallafall till Arlanda & annat plan skulle gå 5 min tidigare än det planerade men blev iallafall en timme försenat från början... Landa i Köpenhamn & blev försenad ytterligare..... Själv mådde jag lite halvilla som typ sjösjuk & tur var väl det för när det tillsist blev middag på flyget som bestod i en kycklingvinge med tillhörande spenadblandning så fick Victor min kyckling samt resterna av de andra barnens mat då folielådans innehåll var likt en förrätt i storlek... Inte gick det & köpa en extra portion heller då planet var fullt till sista man.
Planet hade säten som var 3 & 3. Victor snodde fönsterplatsen sen satt Sofia & jag. Matilda satt på andra sidan gången med 2 okända herrar varav den ena frågade henne om mannen på 60 brevid var hennes pappa varpå Matilda nästan dog... Framför oss var det en mamma med 3 barn. Den minsta var nästan 5 hade antagligen vätska bakom trumhinnan för han prata med STORA bokstäver & ljudade orden som om munnen va full med gröt.. Nästa var ca 8 & sen typ 10 år. Inget fel med stödkrage men det hade iallafall morsan. Dom hade fått platserna på samma vis som vi men satte sig så de båda fönsterplatserna blev lediga så det äldre paret satte sig snällt på var sin ända med en hel familj mellan sig... Ja inte faan kan man opponera sig mot en morsa med stödkrage då hennes största bekymmer var att alla barnen ville hålla henne i handen då vi skulle lyfta.... Pensiopnärsparet flyttade sig längre fram i planet varpå det kom en lite lagom rund farsa med keps & tog fönsterplatsen brevid cirkusen. Han talade glatt om att dom var 2 barn med fru som satt spridda på plandet. Han sa att det går väl, inte så mycket & göra när det är fullt. Sen körde hon konstant med "full service" tills vi landa för sina barn... Spela spel, äta, torka med våtservett, äta pannkakor med tillhörande burk med strösocker för & doppa pannkanshelvetet i... Hur grisigt blev inte det för en drygt 5 årig asspeedad grabb.... Paret som satt brevid oss bakom cirkusen ruttnade något varpå flickvännen satt med huvudet under en sjal... Stödkragen tog då upp en flaska med doftande olja, lanvendel & visade glatt att detta "va the shit" för illamående då man ska dutta på den illadoftande smörjan på tinningarna, panna & mitt på knoppen.... Men för faan kan hon inte bara sätta sig & hålla käften! Låta barnen vara med sina dataspel? - Mamma är här, mamma håller där, mamma fixar ditten, mamma fixar datten. Iallafall så framstod både JAG & mina barn som normala tysta & sansade så det va bara att njuta! I köpenhamn skulle det ju vara pottbesök oxå varpå jag peka ut riktningen för detta som senare på planet resulterade i att 5-åringen satt resten av flygresan & lekte tittut med Matilda så hon höll på & ruttna.... Fram kom vi 22 på kvällen istället för 20. Jag kräkter på morgonkvisten & tillbringade första dygnet i horisontalläge på terass & säng men resten av veckan flöt som sagt på....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar